Perättömiä
laskuja lähettävät yritykset olivat melkoinen vitsaus jo pienyrittäjänä uransa
tehneen isäni elinaikana, kun hänen postiaan käsittelin. Isäni yrityksen aktiivinen
toiminta päättyi hänen kuolemaansa, mutta epämääräisiä laskuja kryptisistä
palveluista saapuu yhä yrityksen nimellä ja osoitteella, ja ne aiheuttavat
edelleen päänvaivaa.
Tällä
kertaa kuitenkin päästiin helpolla, sillä laskun lähettäjä oli tehnyt
epähuomiossa melko olennaisen virheen. Ohessa laskun lähettäjälle sähköpostitse
lähettämäni viesti (tunnistetiedot luonnollisesti sensuroituna). Asian olisi
tietysti yhtä hyvin voinut hoitaa myös kolmen-neljän rivin viestillä, mutta mitä
hauskaa siinä olisi ollut?
Hyvä
Yritystietohaku.fi:n edustaja,
Isäni yritys YYYYYYYY
Oy sai asiakasnumerolla XXXXX laskunne XX-XXXX, joka oli päivätty 13.6.2016 ja
jonka eräpäiväksi oli merkitty 23.6.2016. Emme reagoineet tähän mitenkään,
koska emme mielestämme olleet tilanneet mitään palvelua. Kun tästä laskusta
sitten saapui maksumuistutus, jossa uhattiin perintätoimilla, katsoin
aiheelliseksi kaivaa alkuperäisen laskun esille ja ottaa Teihin yhteyttä.
Googlailun
perusteella Yritystietohaku.fi vaikuttaa sellaiselta palvelulta, josta puhutaan
kaikenlaista monella keskustelufoorumilla, ja joka ilmeisesti lupaa
asiakkailleen jonkinsorttista näkyvyyttä medioissa. Kaikesta päätellen
asiakkaanne kuitenkin saavat medioiden ohella näkyvyyttä myös meedioissa: laskusta
ilmenevien tietojen mukaan palvelunne käyttöönotosta on tehty isäni yrityksen
kanssa puhelimessa sopimus 7.6.2016, ja tilaajana on N.N.
Tilauksen tehnyt
isäni N.N. kuoli 22.8.2015.
Isäni uskoi
vahvasti kuolemanjälkeiseen elämään, mutta meihin lähiomaisiin hän ei ole silti
toistaiseksi ottanut yhteyttä rajan toiselta puolelta. Siksi tuntuu
mielenkiintoiselta, että hän on yli yhdeksän kuukautta poismenonsa jälkeen
tehnyt kanssanne bisneksiä kuolemansa myötä aktiivisen toimintansa lopettaneen
yrityksensä puhelimella – joka sekään ei ole ollut enää kuukausiin käytössä.
Mikäli meedionne
ja isäni välinen kanava on edelleen auki, välittäkää hänelle viesti, että
ikävöimme häntä kovasti. Lisäksi veljeni käski tiedustella, mihin hän on
mahtanut laittaa vanhan kultakellonsa.
Muussa
tapauksessa toivomme, ettemme enää koskaan kuule mitään yrityksestänne ja sen
kyseenalaisista tavoista harjoittaa liiketoimintaansa. Jos lasku menee
perintään, se riitautetaan ja asiasta otetaan yhteys viranomaisiin.
Terveisin,
Casey Ryback
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti