Cheek on tällä hetkellä maan suosituin
artisti, ja hänen laulunsa kertovat menestyksestä ja pärjäämisestä. Minusta
tämä tarina on kuitenkin sekä tylsä ja valheellinen: joku aina nousee kovalla
työllä ryysyistä rikkauksiin, mutta jokaista
kovan työn tehnyttä menestyjää kohti on vähintään sata yhtä ahkeraa ja
sinnikästä, jotka eivät koskaan menesty. Heidän tarinansa eivät kuitenkaan
kiinnosta kuin korkeintaan toisia häviäjiä. Niinpä hyviä häviämisestä ja
luovuttamisesta kertovia lauluja saa hakea. On aika esitellä kolme sellaista
laulua, joita minä – kolmekymppinen sekä työelämästä, sosiaalisista että
seksuaalisista suhteista syrjäytynyt mies – voin pitää omina
tunnusmelodioinani.
Born to
lose
I’ve lived my life in vain
Every dream
has only brought me pain
Amerikkalaisen
country-artisti Ted Daffanin
(1912–1996) kynäilemä kappale on muodostunut taajaan coveroiduksi standardiksi,
eikä suotta: jokainen oman elämänsä epäonnistuja pystyy tähän samastumaan.
Suorastaan zeniläiseen tapaan laulu korostaa, miten unelmointi (eli halu) aiheuttaa tuskaa, sillä kaikki unelman varaan
rakennettu päättyy lopulta kuitenkin huonosti.
Alkuperäisesityksen
ohella merkittäviin covereihin kuuluu muun muassa Ray Charlesin tulkinta. Oma suosikkini on kuitenkin Elton
Johnin Duets-albumilta
(1993) löytyvä, varsin hämmentävä kahden esiintyjän yhdistelmä –
Eltonin duettokumppanina kun toimii jo tuolloin huikean alarekisterinsä
löytänyt Leonard Cohen.
I'm gone fishing
I got me a line
Nothing I do is gonna make the difference
So I'm taking the time
And you ain't never gonna be happy
Anyhow, anyway
So I'm gone fishing
And I'm going today
I got me a line
Nothing I do is gonna make the difference
So I'm taking the time
And you ain't never gonna be happy
Anyhow, anyway
So I'm gone fishing
And I'm going today
Chris Rea lienee monen mielestä pystyyn
kuolleen pappa-AOR-musiikin ruumiillistuma, eivätkä pilkkakirveet tyystin
väärässä ole. Se ei kuitenkaan muuta tosiseikkaa, että kappaleensa ”Gone
Fishing” (levyltä Auberge, 1991) on
kaikin puolin onnistunut teos. Jos jotakin olen elämässäni oppinut, niin sen,
että millään tekemiselläni ei ole mitään
merkitystä. Tämän myös Rea on oivaltanut laulussaan, ja siksi ehdottaa:
mene kalaan.
Artisti on
kertonut, että laulun ilmestymisen jälkeen moni innokas kalamies otti häneen
yhteyttä ja kyseli parhaista saaliista yms. kalajutuista. Rea ei kuitenkaan
harrasta kalastusta, vaan kalastus on vain jonkinlainen metafora
turhanpäiväiselle tekemiselle. Kuitenkin kaikki
tekeminen, myös se yleisesti tärkeämpänä pidetty, on pohjimmiltaan yhtä
turhanpäiväistä, joten on turha edes
yrittää, hakata päätä seinään mainetta, kunniaa ja vaurautta
tavoitellessaan – sama luovuttaa. May as well
go fishing.
Mister Tanner was a cleaner
from a town in the Midwest,
and of all the cleaning shops around he'd made his the best
But he also was a baritone who sang while hanging clothes,
he practiced scales while pressing tails and sang at local shows
His friends and neighbors praised the voice that poured out from his throat
They said that he should use his gift instead of cleaning coats
But music was his life, it was not his livelihood,
and it made him feel so happy and it made him feel so good
And he sang from his heart and he sang from his soul
He did not know how well he sang: it just made him whole.
and of all the cleaning shops around he'd made his the best
But he also was a baritone who sang while hanging clothes,
he practiced scales while pressing tails and sang at local shows
His friends and neighbors praised the voice that poured out from his throat
They said that he should use his gift instead of cleaning coats
But music was his life, it was not his livelihood,
and it made him feel so happy and it made him feel so good
And he sang from his heart and he sang from his soul
He did not know how well he sang: it just made him whole.
Amerikkalainen
laulaja-lauluntekijä Harry Chapin (1942–1981)
kuoli vain 38-vuotiaana auto-onnettomuudessa, mutta ehti lyhyen uransa aikana
tehdä sekä hittejä että arvokasta humanitaarista työtä jo vuosia ennen geldofeja ja liveaideja. Kaikki raskaan rockin ystävät
tuntevat Ugly Kid Joen 90-luvun alun
kappaleen ”Cat’s in the Cradle”, mutta harvempi tietää
kappaleen olevan alkuaan Chapinin folk-hitti vuodelta 1974.
Mielestäni Chapinin hienoin kappale on kuitenkin ”Mr. Tanner” (samalta vuodelta
mutta eri albumilta), jonka idean artisti sai nähtyään New York Times -lehdessä arvostelun amatöörilaulaja Martin Tubridyn resitaalista (itse
asiassa Tubridy esiintyi kaksikin kertaa, molemmat arvioitiin). Arviossa
harrastelijan suoritukset murskattiin lyhyesti ammattimaisella viileydellä.
Chapin
rakensi tämän pikkutekstin ympärille tarinan miehestä, jolle musiikki ei ole
ammatti vaan elämä, ja miehen elämän musertamisesta muutamalla rivillä. Laulamista
rakastava pesulanpitäjä herra Tanner päättää ystäviensä kannustuksesta näyttää
kykynsä maailmalle, käyttää säästönsä salin vuokraamiseen ja esityksen
järjestämiseen kaupungissa – ja saa tyrmäävän kritiikin, minkä jälkeen hän
laulaakin enää vain yksin hiljaa myöhäisiltaisin pesulallaan. Täh, eikö tarina
teistä mennytkään kuin Strömsössä, Hollywoodissa tai kokoomusfantasioissa? Niin
harmillista kuin se onkin, oikeassa
elämässä onnelliset loput ovat harvinaisia: suurin osa yrityksistä päättyy epäonnistumiseen, ja monen kohdalla kaikki yritykset.
Chapinin
levytyksestä ja live-esityksistä nostettakoon esille yhtyeensä basisti ”Big” John Wallace, joka laulaa
kappaleessa sielukkaalla baritonillaan ”Tannerin roolin” eli kertosäkeistöjen
vastamelodiana toimivan ”O Holy Night” -kappaleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti