keskiviikko 25. kesäkuuta 2014

Top 3: Lapsuusvuosien paskimmat lastenohjelmat



Meillä kaikilla (no, kaikilla paitsi lestadiolaisilla) on lämpimiä ja nostalgisia televisiomuistoja lapsuudestamme. Me 1980-luvulla syntyneet muistamme tunnelmalliset Tao Taon, Phileas Foggin ja Peukaloisen retket – kuin myös Ankronikan ja Prätkähiirten kaltaiset toiminnalliset piirretyt. Eikä Muumejakaan voi tässä yhteydessä olla mainitsematta…

Valitettavasti kaikki lapsille suunnattu ei ollut silloinkaan timanttia, vaikka noista parhaista ohjelmista edelleen puhutaankin. Tähänhän nostalginen ajatus menneiden aikojen paremmuudesta perustuu kaikissa asioissa: noista ajoista muistetaan vain ne pienet hyvät asiat, kun kaikki kurjat – isommatkin – jutut sivuutetaan tai ovat jo painuneet unholaan. Kuunnelkaa vanhuksia ja lukekaa rivien välistä, niin huomaatte: ”Voi kyllä minä muistan, miten lapsena tuolta Tyräperseenjärveltä sai puolikiloisia ahvenia ongella, vaan eipä saa enää! Hyviä aikoja olivat ne… tosin silloin kuoltiin kolmekymppisenä ruttoon. Mutta hyviä aikoja silti!

Tässä henkilökohtainen näkemykseni lapsuuteni vähemmän laadukkaasta viihteestä.


3. Blufferit

Heti aluksi huijaan vähän: tätä ei koskaan näytetty suomalaisilla televisiokanavilla. Päätin ottaa listalle mukaan jotakin myös VHS-halpisosastolta, ja tämä jos mikä ansaitsee paikkansa. Hollantilaisessa piirrossarjassa vastakkain olivat ”söpöt” eläimet ja pää keskellä torsoaan hiippaillut Salakelmi, joka kätyreineen pyrki hävittämään elukoiden kotimetsän. Dubbaus oli järkyttävän huono. Yksi ainoa henkilö puhui tarinat läpi, painotus sanalla puhui: kun alkuperäisen ääniraidan laulunrallattelu soi hiljaa taustalla, kertoja tulkitsi tekstin päälle suomeksi kuin itse William Shatner. (Esimerkiksi Tao Taossa budjettiratkaisu oli saatu toimimaan hienosti, koska äitikarhun sisäkertomusmuoto mahdollisti sen ja lisäksi Inkeri Wallenius osasi hommansa poikkeuksellisen hyvin, mutta yleensä yksi ihminen kaikissa rooleissa tietää silkkaa roskaa.)

Sarjan paskuus ei kuitenkaan perustunut pelkästään suomenkieliseen toteutukseen, vaan myös alkuperäinen sisältö oli varsin heikkoa. Sarjan ainoa koukku oli siinä, miten pääpahis Salakelmillä kerrottiin olevan hallussaan ”salaisuus, millä voi saada ihan kaiken”. Luulin lapsena, että meiltä puuttuu se kasetti, jonka tarinassa tuo salaisuus paljastetaan. Myöhemmin netistä asiaa tutkimalla opin, että mitään salaisuutta ei ollutkaan tai sitä ei ainakaan koskaan kerrottu. Luultavasti sarjan tekijät olivat tajunneet, ettei kukaan katsoisi heidän kökköä tekelettään ilman katsojien pitämistä jännityksessä mysteerillä. Lupaus mysteeristä kuitenkin oli täysin katteeton, ja lopussa katsojan kasvoille mätkäistiin märkä rätti aivan kuin eräässä salaperäisestä saaresta kertovassa sarjassa joitakin vuosia sitten…


2. Hilarius-hiiri

Tässä tarkastelussa otan mukaan sekä alkuperäisen Hilariuksen että myöhemmän inkarnaationsa. Ensimmäinen Hilarius-hiiri oli angstaava käsinukke, ja tässä kotimaisessa sarjassa yritettiin opettaa lapsille yhteisöllisyyttä ja vastaavia tärkeitä arvoja. Originaalisarjan tekemisessä kirkko oli jollakin lailla mukana, ja se näkyi hyvässä ja pahassa. Tunnusmusiikki, jossa lauletaan ”putkeen, rööriin”, on jäänyt monelle hyvin mieleen, ja vaikka sarja oli tylsähkö, niin kyllähän sitä ennemmin katsoi kuin turpaansa otti sen oikeasti hyvän amerikkalaisen kulttuurimarxismi-aivopesu-piirrosrymistelyn alkua odotellessa.

Jos Hilariuksen tarina olisi jäänyt tähän, se ei olisi listallani, vaan kyse olisi vain ”meh”-kategoriaan menneestä ihan ookoosta yrityksestä. Veriseksi ripuliksi homma muuttui siitä hetkestä alkaen, kun joku sai kuningasidean ja toiset sen vielä hyväksyivät: Tehdään Hilarius-hiirestä kaksimetrinen tekopirteä puuhanalle. Ja sitten tietenkin mukaan kuvioihin otettiin kaameat musiikkinumerot sun muut hirveydet. Alkuperäisen version aitous ja luonnollisuus olivat tiessään. Tämän muutoksen jälkeen aloin fantasioida Hilarius-hiiren pahoinpitelemisestä. Voitteko muka väittää, ettei mielipuolisella kestovirnistyksellä varustetun maskotin pieksäminen olisi tyydyttävää ja lisäksi hauskaakin, kun ommeltu hymynsä vain tyytyväisenä loistaisi, vaikka miten mättäisi?


1. Ti-Ti Nalle

Tarvitseeko tästä edes sanoa mitään? Tietääkö kukaan yhtäkään ihmistä, joka olisi lapsena nauttinut tästä tekopirteästä tavasta kasvattaa lapsia vihaamaan kaikkea musiikkiin ja sen teoriaan liittyvää?* Minä en tiedä. Kertakaikkisen puistattavaa paskaa, mutta kai tästä joku on tykännyt, kun kerran oma teematalokin on Ikaalisiin perustettu. (Ottaen huomioon itse show’n kidutusluonteen en yhtään yllättyisi, jos talon ”Seikkailurata” koostuisi vessojen eteen sijoitetusta labyrintista.)

Epäkiinnostavan nalleperheen tarina junnasi vuosikausia paikallaan ja toimi lähinnä tekosyynä vielä epäkiinnostavammille musiikkinumeroille. Siksi olin enemmän kuin innoissani – vaikkakin samalla hieman pettynyt lempisarjani julkisesta juonipaljastuksesta – kun iltapäivälehdissä uutisoitiin, miten ”Ti-Ti Nallen äiti sai aivoverenvuodon”. Ehdin jo riemuita, että nyt ohjelmassa vihdoin alettaisiin käsitellä vakavia aiheita: tämä tietäisi Ti-Tin lapsuuden loppua, kun hän joutuisi huolehtimaan vihanneksena sängyssä makaavasta Äitinallesta. Iloni oli ennenaikainen. Äitinalle oli kunnossa: infarktin olikin saanut nallehahmojen keksijä Riitta Korpela. Hän kuitenkin toipui sairauskohtauksesta jatkamaan nallejen tarinaa ja tuottamaan ikimuistoisia musiikkielämyksiä yhä uusille sukupolville.



* Vrt. salaliittoteoriani, jonka mukaan kouluissa opetetaan musiikkia nokkahuiluilla, jotta ihmiset lakkaisivat nauttimasta musiikista ja menisivät isona oikeisiin töihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti